کاربرد شطرنج در مسایل نظامی

تاریخ ثبت مقاله: 1390/11/13

 

کاربرد شطرنج در مسایل نظامی

ارتباط شطرنج با سایر علوم، از دیر باز مورد توجه اندیشمندانو متفکرین رشته شطرنج بوده و در این مقاله، به ارتباط شطرنج با مسائل نظامی پرداخته شده است.

در ترجمه مقاله تلاش شد تا ضمن رعایت اصل امانت داری، اطلاعات تکمیلی در برخی موارد اضافه شود.

از کلیه صاحبنظران و نویسندگان گرامی انتظار دارد تا با ارائه نقطه نظرات، کاستی های متن را بیان نمایند.

همچنین معرفی آثار و مقالات علمی در خصوص ارتباط شطرنج با سایر حوزه های علم، به اینجانب مزید امتنان است.

محمد ابراهیم زاده - 11 بهمن 1390             
Ebrahimzadeh_mn@yahoo.com             

          

با ارسال ایمیل، ترجمه این مقاله را به نویسندگان [پروفسور گئورگی کنده و دکتر گئورگی سرس] اطلاع دادم.پاسخی که دریافت کردم تاییدی دوباره بود بر این که دانشمندان، بخشنده ترین انسانها هستند.


Monday, January 9, 2012 3:42 AM
,Dear Mr. Ebrahimzadeh

Thanks for your email, it is a pleasure for dr. Seres and me to give permission for use of our article.

If you translate and publish our article at a website we would be happy to know the exact data to be proud of using our work in Iran.

We also would be pleased if you could share with us your experience in teaching chess. We wish you much success!

Yours sincerely:
Dr. György Kende, colonel retired, professor
Doctor of the Hungarian Academy of Science
Miklós Zrínyi National Defense University
Deputy Director of the PhD School in Military Technology


ا
ا
ا

کاربرد شطرنج در مسائل نظامی
ترجمه و تدوین: محمد ابراهیم زاده
همکاران: شبنم شهرام و  سینا غیاثیان

ارتباط بین شطرنج و مدیریت دانش، شطرنج و استراتژی های نظامی، شطرنج و افزایش مهارتها، شطرنج و بهبود قدرت تصمیمگیری، شطرنج و ارتقاء شخصیت مسائل جدیدی نیستند.در سال 2004 دانشمندان سوئدی و استرالیایی با استفاده از فناوری اطلاعات و علوم ریاضی نتایجی در زمینه ی ارتباط بین شطرنج و جنگاوری بدست آوردند. از سپتامبر سال 2007 موضوع جدیدی برای تحقیق از سوی دانشگاه ملی دفاع Zrinyi Miklosمطرح شد: "مطالعه ی شطرنج و زمینه ی فناوری اطلاعات در آن برای یافتن کاربرد آن در مسائل نظامی، توسعه ی سلاح ها، بهبود تصمیم گیری و آموزش مسائل نظامی".

از آن جایی که این زمینه ی فناوری اطلاعات در شطرنج بسیار قدرتمند است، تاثیر شطرنج در یافتن راهکارهای بهینه برای تصمیم گیری، آموزش موثر و ارتقای توانایی ها بسیار حائز اهمیت می باشد. این مقاله با ارائه ی نتایج جدید به چگونگی بهبود قدرت تصمیم گیری در مسائل نظامی از طریق شطرنج می پردازد.

یکی از فرماندهان نظامی مجارستانی که در دانشگاه Miklos Zrinyiتدریس می کند می گوید: تنها، شانس است که موثر می باشد. کاپابلانکا، قهرمان شطرنج جهان (1927-1921) می گوید: "یک بازیکن خوب همیشه خوش شانس است". یک فرمانده نظامی جنگ را هدایت می کند و یک قهرمان شطرنج مهره های شطرنج را. با توجه به وجود مفاهیم مشترکی چون تاکتیک و استراتژی، گسترش، حمله، حمله متقابل و ... آیا می توان شباهت هایی را بین این دو مقوله یافت؟

نام بازی شطرنج در زبان سانسکریت، Chaturangaبوده است که Chaturبه معنی چهار و Angaبه معنی قسمت می باشد و به چهار قدرت نظامی هندی ها [پیاده نظام، سواره نظام، ارابه های جنگی و فیل ها]  در زمانی که اسکندر پادشاه هند را شکست داد، اشاره دارد.

هنگامی که جینگی چاننتوانست در مدت 30 روز یک شهر را به تصرف خود در بیاورد به استراتژیست هایش گفت که خوب فکر کنند.آنها هم یک میز مخصوص و قطعاتی از چوب برای نشان دادن نیروهای خود و دشمن ساختند و روی آن برای استراتژی هایشان برنامه ریزی کردند.

شطرنج در واقع مدلیاحتمالیبرای جنگ است. قدرت هر مهره ای به مکان آن نیز بستگی دارد.به عنوان مثال اسب در یک موقعیت بسیارقدرتمندو خطرناکاست در حالیکه ممکن است در موقعیت دیگر کاملا ضعیف باشد و یا یک پیاده می تواند با رساندن خود به یک مکان ارزش و قدرت خود را ارتقا دهد.

امروزه در محیط اقتصادی مواردی پیش می آید که دانش اقتصادی بی فایده می گردد و برای ایجاد مزیتهای رقابتی و ارزش افزوده اینکه چگونه بتوانیم مهارتهای دانشی خود را افزایش داده و در عمل آنها را به کار ببندیم اهمیت پیدا می کند. این واقعیت بر اهمیت ابزارهای مدیریت دانش تاکید می نماید.

به نظر می رسد که مجموعه بازی های شطرنج، قدیمی ترین پایه دانش دیجیتال در جهان باشد. بزرگترین پایه دانش جهان، پایگاهای داده مبتنی بر شطرنج هستند که بیش از 3 میلیون بازی شطرنج را شامل می شوند. نخستین بازی در این پایگاه دانش، بازی Lopez de Segura و Ruy و Leonardo و Giovvani de Cut در سال 1560می باشد. [مترجم: امروزه بانک های اطلاعاتی بازی های شطرنج بیش از پنج میلیون بازی را در بر می گیرند و اولین بازی این بانک های اطلاعاتی بین فرانسیسکو دکستلوی و نارسیسکو وینولس می باشد که در سال ١٤٧٦ در والنسیای اسپانیا انجام شده است]

آیا این ارتباطی که از قدیم میان شطرنج و هدایت جنگ وجود داشته پیامی برای ما دارد؟ تحقیق کردن در این زمینه بسیار مفید است برای اینکه ببینیم آیا می توان میان فناوری اطلاعات و مدیریت دانش و تئوری شطرنج اتصالی برقرار کرد و از آن ها برای تحقیقات مربوط به مسائل نظامی استفاده نمود؟ آیا نتایج محکم علمی در مورد تاثیر آموزش شطرنج به افسران در افزایش مهارت های آنها، وجود دارد؟ در این مقاله نتایج تحقیقات انجام گرفته در این زمینه با هم ادغام شده است.

 

ا
مهارت های استادان شطرنج و مهارتهای نظامی

تحقیقاتی که در حدود سال 1920 انجام گرفت مشخص نمود که استادان شطرنج،  16مهارت را در حد بالایی دارا می باشند:

1.       شرایط سلامتی مناسب و توانایی حفظ قدرت فیزیکی
2.       اعصاب قوی
3.       توانایی کنترل خود
4.       توانایی توزیع توجه به فاکتورهای مختلف
5.       توانایی دریافت روابط به صورت پویا
6.       قدرت چرخش سمت و سوی فکری و ذهنی
7.       درجه بالایی از توسعه عقلانی
8.       توانایی فکر کردن به صورت واقعی
9.       توانایی فکر کردن متمرکز
10.    حافظه قوی برای مسائل مربوط به شطرنج
11.    قدرت تفکر و تصور به طور همزمان
12.    توانایی ترکیب کردن
13.    یک هدف منظم و با قاعده داشتن
14.    هوش فعال
15.    احساسات منظم و با قاعده
16.    اعتماد به نفس

اکثر مهارتهای بالا برای افراد نظامی نیز لازم است.این شباهت یکی از انگیزه هایی است که محققان را ترغیب می نماید تا به بهبود مهارتهای نظامی از طریق شطرنج بپردازند.ا

ا
قیاس نظامی
آثار مولفین شطرنج

یکی از آثار اولیه در زمینه شطرنج کتابی با عنوان"تاکتیکهایی روی 64 خانه" بود که در سال 1972 توسط Andras Ozsvath  که مربی و استاد شطرنج بود ،تالیف شد. نویسنده این کتاب بازیکنی با توان تاکتیکی و ترکیب زنی بالا بود به همین دلیل نگرش او که با در نظر گرفتن مسائل نظامی هم بود، در وهله اول بسیار قابل درک می نمود. فصل هایی از کتاب او که در ادامه آمده است به بیان تشابهات تاکتیک های شطرنج و مسائل نظامی پرداخته است:

علم تاکتیک (صفحه 23)، محدودیت های حرکات قوای نظامی (صفحه 48)، شروع و حمله (صفحه 72)، به هم خوردن توازن قوا (صفحه 109)، دفاع فعال (صفحه 185)، قواعد و ارتباطات در جنگ (صفحه 217)، هماهنگی واحدهای رزمی (صفحه 288)، برنامه ریزی و اجرای عملیات رزمی (صفحه 315).

یکی دیگر از نویسندگان مجاری در یکی از مجلات شطرنج مجارستان با عنوان "دنیای شطرنج"، مقاله جالبی را درباره دکترین جنگ "زیگبرت تاراش" که یکی از استاد بزرگ های شطرنج آلمان است، تالیف کرده بود.

در سال 1903، تاراش مقاله ای را در یکی از مجلات آلمان درباره قرار دادن شطرنج به عنوان یک موضوع درسی مناسب برای مدارس، چاپ کرده بود. وی در این مقاله گفته بود که وقایع بسیاری از جنگ های بزرگ تاریخ در شطرنج تکرار می شود زیرا هر فعالیتی که در جنگ ممکن است می تواند در یک بازی شطرنج هم اتفاق بیفتد. حمله به حریف از جناح مخالف، ایزوله کردن، حمله متمرکز و اقدامات انحرافی در امتداد پوزیسیون خودی، همه در میدان جنگ نیز اتفاق میافتند. با این قیاس می توان آنچه را که در جنگ ها اتفاق افتاده با یک بازی شطرنج مدل کرد تا با تحلیل آن بتوان عواملی را که موجب شکست شده شناسایی نمود و برای آینده نیز برنامه ریزی کرد. تاراش این عقایدش را از طریق یک بازی مشهور شطرنج ارائه نمود.


زیگبرت تاراش – هنریک تیچمان
اوستند 1905

29- Nb5!

بعضی جزئیات تحلیل این بازی عبارتند از: تجهیزات قوا تمام شده است، سوار ها به سمت خطوط مرزی رفته اند (در زبان شطرنج یعنی مرحله شروع بازی و گسترش تکمیل شده است-مترجم)، عملیات نظامی با پیشرفت خوبی در سمت چپ (جناح وزیر) آغاز شده است فرمانده دستور می دهد : سواره نظام ها به جلو! (در زبان شطرنج: بازیکن سفید با حرکت اسبش، پوزیسیون بازیکن سیاه را تغییر می دهد) و به همین ترتیب ...

همچنین یک فرد مجارستانی دیگر با نام (Janos Harsanyi / 1920-2000) به دلیل اثرش در زمینه تحلیل تعادلی در تئوری بازی های غیر تعاملی توانست جایزه نوبل را به خود اختصاص دهد.

 

 

 

تحقیقات محققین سوئدی و استرالیایی

«شطرنج برای چه چیز خوب است؟»

این عنوان مقاله Emma Youngبود که در چهارم مارس سال 2004 در روزنامه گاردین چاپ شد. محققین سوئدی و استرالیایی معتقدند یادگیری شطرنج برای جنگ خوب است زیرا به فهم بهتر شرایط جنگ کمک می کند. در زیر بررسی هایی که بر روی این مقاله انجام شده آمده تا بتوان از طریق آن اهداف، متدها و نتایج تحقیقات محققین سوئدی و استرالیایی را درک نمود.

شطرنج از گذشته و به طور تاریخی همواره برای ارائه ی تاکتیک های جنگی و ابداع استراتژی های جدید استفاده می شد. گروه هایی در دانشکده ملی دفاع سوئد و نیز در سازمان علوم و تکنولوژی دفاع استرالیا بر روی استفاده از شطرنج در رسیدن به موفقیت های نظامی بیشتر مطالعه می کنند.در سوئد محققان از بازیکنان واقعی استفاده می کنند. در استرالیا یک تیم دهها هزار بازی مجازی را اجرا می کنند و پیغام های روشنی را برای اسپانسرهای نظامیشان می فرستند.

در ظاهر بازی بدون خونریزی شطرنج که با تکنولوژی کمی انجام می شود ممکن است شباهت های کمی به جنگ های دنیای مدرن داشته باشد. اما Jan Kuylenstiernaیکی از محققان سوئدی معتقد است که شطرنج بسیاری از جنبه های جنگ واقعی را بازسازی می کند.

یکی از تفاوت های بزرگ میان شطرنج و جنگ این است که شطرنج حاوی آنچه که در مسائل نظامی "عدم قطعیت اطلاعات" نامیده می شود نیست. برخلاف یک فرمانده نظامی که ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد تجهیزات و موقعیت دشمنان نداشته باشد، یک بازیکن شطرنج همواره اطلاعات کافی در مورد مهره های حریف و حرکات آنها را دارد. به همین دلیل Kuylenstiernaو همکارانش از بازیکنان می خواستند تا بر روی دو تخته جدا و با قرار دادن یک جدار غیر شفاف بینشان، به رقابت بپردازند. یک راهنما همواره حرکات یک بازیکن را به دیگری اطلاع می داد که این اطلاع رسانی همیشه در همان لحظه صورت نمی گرفت.مثلا در یکی از این مدلها بازیکن از دو حرکت آخر حریفش خبر نداشت.

اما متخصصان چه نظری داشتند؟ به عنوان مثال Peter Nicholsonاسترالیایی معتقد بود یکی از کلیدهای موفقیت در مسائل نظامی تمپوی سریع است و این چیزی است که همه فرماندهان به طور غریزی انجام می دهند.ناپلئون در جنگ جهانی و Mongols  مثال های او بودند که حرکت سریع نیروهای کم آنها به کلی نیروهای حریف را که از آن ها بیشتر بودند از کار انداخت.

Sun Tzuنویسنده کتاب "هنر جنگ" معتقد بود "یک حمله ممکن است فاقد ابتکار خاصی باشد اما باید با سرعتی فوق طبیعی بر روی دشمن انجام گیرد."

Nicholsonبه تحقیقات مربوط به شطرنج به عنوان یکی از تجهیزات اسلحه خانه اهمیت می داد که می تواند برای ایجاد، تست کردن و ارزیابی استراتژی های نظامی به کار رود.وی معتقد بود که این تحقیقات یک اکسیر نیستند بلکه یکی از متدهایی هستند که هر کدام ارزش خود را دارا می باشند.

Kuylenstierna  معتقد بود که دیدگاههای استرالیایی و سوئدی در تحلیل بازی ها هر کدام قدرت خودشان را دارند. در حالی که استرالیایی ها به هزاران بازی می پردازند، سوئدی ها به افراد واقعی نگاه می کنند. اما برای نوشتن یک نرم افزار عامل هوشمند برای انجام بازی شطرنج گروه Scholzتکنیک هایی را از حوزه جدیدی از ریاضیات با عنوان برنامه نویسی پویای عصبی، مد نظر قرار دادند. این دیدگاه به عامل این امکان را می داد که در حین بازی کردن،به یادگیری هم بپردازد و این مسئله باعث می شد تا رفتار عامل هرچه بیشتر به انسان شبیه باشد.

Scholzو همکارانش با استفاده از تکنیک های ریاضیات نوین و پیاده سازی بازی شطرنج، موفق شدند که بازی های جنگی پیشرفته را که برای آموزش های نظامی استفاده می شود ،پیاده سازی نمایند. در اکثر بازی های جنگی که امروزه وجود دارد فقدان کاربرد صحیح هوش مصنوعی دیده می شود. اما امید آن می رود که با استفاده بیشتر از این دانش بازیهای پیشرفته تری ساخته شوند تا هم برای آموزش و هم برای تعیین استراتژی برای جنگ های واقعی کاربرد بیشتری داشته باشند.یکی از مهم ترین پیشرفت هایی که نسبت به شبیه سازی شطرنج انجام شده، مجاز بودن حرکات همزمان می باشد، همانند آنچه که در جنگ های واقعی اتفاق میافتد.

با نگاهی کلی به آنچه که در داستانهایی که مربوط به گذشتگان بوده، آمده می توان نتیجه گرفت که گذشتگان نیز بازی شطرنج را با جنگ قیاس می کردند و گاه از آن برای مدل کردن استراتژی هایشان استفاده می نمودند.

در همین رابطه Colin Crouchدر روزنامه گاردین می نویسد: "من نمی خواهم از تجارت بی رحمانه جنگ چشم پوشی کنم اما معتقدم که شطرنج چیزهای زیادی برای یاد دادن به استراتژیست های نظامی دارد. "

حالا با مروری که در بالا در مورد ارتباط بین جنگ و شطرنج انجام شد می خواهیم نظراتمان را در این مورد خلاصه نماییم. همانطور که بازیکنان شطرنج معتقدند که باید قادر باشیم همه آنچه که روی صفحه شطرنج هست را کامل ببینیم، در میدان جنگ نیز باید همین طور باشد. اما مادامی که ما نتوانیم به طور واضح ببینیم و یا نقشه های حریف را بدانیم نخواهیم توانست، گام مناسبی در صفحه شطرنج برداریم. در مورد جنگ هم به همین منوال است. برنامه ریزی دقیق، عقلانیت، شجاعت (نه بلوف زدن)، ملاحظات مهم و شناختن لحظات مهم برای تصمیم گیری بسیار حیاتی هستند. بازیکنان باید مهارت های پیشگام بودن، شجاعت، پایداری، انعطاف پذیری و مهم تر از همه قابلیت شناخت نقشه های حریف را دادا باشند. در واقع دردناک ترین اشتباه، ناچیز شمردن نقشه ها و امکانات و یا خود دشمن است. این مهارت ها می توانند در شطرنج آموخته شوند سپس در ارتباط با جنگ به کار برده شوند.


قیاس در آموزش

توسعه مهارت ها: تحقیقات و یافته های علمی

 Peter Hardicsayمحقق مجارستانی که در مورد این موضوع تحقیق کرده است، استاد بین المللی و دانشجوی دکترای دانشکده علوم فیزیکی و ورزشی دانشگاه Semmelweisدر بوداپست می باشد. پایان نامه ی او برای دریافت مدرک PHDکه خلاصه ای از تحقیق او بود، در 21 سپتامبر سال 2005 آماده شد.یکی از فرضیه های او در نسخه ابتدایی این پایان نامه این بود " شطرنج این امکان را برای افراد در رده های مختلف سنی به وجود می آورد تا منطق مسائل را درک کنند و تصمیمات قاطعی برای آنها بگیرند در نتیجه شطرنج ابزار بسیار مهمی در آموزش به حساب می آید و پس از ماهر شدن در آن هم ،ابزار مهمی برای توسعه مهارتها محسوب می گردد. وی همچنین معتقد بود "شطرنج قدرت تمرکز کافی، نظم و عزم راسخ برای تصمیم گیری را به انسان می آموزد." دکتر Janos Hankiss، معاون فرهنگی وزارت علوم و تحصیلات مجارستان هم معتقد است: "شطرنج قادر است قدرت ذهن را افزایش دهد و از طریق ایجاد نظم و قاعده، شخصیت انسان را نیز ارتقا دهد."

یکی دیگر از یافته های Hardicsayبا عنوان "چرا یک بازیکن شطرنج متفاوت می اندیشد؟" به بررسی تاثیر شطرنج در توسعه مهارت ها می پردازد. در این کار Hardicsayسوالات زیادی را بررسی کرده که از آن میان، به آنهایی که از نقطه نظر این مقاله مهم است، اشاره می نماییم. بطور مثال: تئوری استراتژیک بازی، یافته های تحقیقات بین المللی در زمینه ارتقا مهارت ها از طریق شطرنج، استفاده از تفکر مبتنی بر شطرنج در سیستم های تصمیم گیری و تاثیر شطرنج در ارتقا شخصیت.

لیست توانایی هایی که از طریق شطرنج می توان آنها را توسعه داد، از دیدگاه Hardicsayدر زیر آمده است :

-  قدرت اراده 
(توانایی پذیرفتن شکست، درس گرفتن از آن و آماده شدن برای انجام یک کار جدید)
-  قدرت تمرکز حواس به مدت طولانی و تقسیم کردن توجه به مسائل مختلف
 ارتقا قدرت حافظه
 توانایی فکر کردن، قضاوت و نتیجه گیری
-  قدرت ساختن و بازسازی تصورات، برنامه ریزی، خلاقیت و توانایی فکر کردن
-  قدرت تفکر سیستماتیک
-  تامل
-  ارزیابی موقعیت

در ارتباط با تاثیرات شطرنج در ارتقای شخصیت جالب است جملاتی از دکتر Ervin Nagy، روانشناس و استاد بین المللی شطرنج را نقل کنیم: در کنار سایر مهارت های بازیکنان شطرنج، شخصیت کامل یک بازیکن نیز از نحوه بازی او آشکار می شود. به نظر من "قدرت یک بازیکن شطرنج در توانایی تفکر سه بعدی اوست." این طور به نظر می رسد که شخصیت دانشجویان و دانش آموزان هم می تواند از طریق آموزش شطرنج ارتقا یابد. در واقع شطرنج از سویی در شکل گیری شخصیت موثر است و از سویی دیگر در ارزیابی آن. بنابراین در کنار توسعه مهارت ها از طریق شطرنج، ارتقا شخصیتی نیز می تواند بحث جالبی باشد که روی آن تحقیق انجام گیرد. ما معتقدیم که معرفی شطرنج به عنوان یک مبحث درسی برای دانشجویانی که در دانشکده های افسری آموزش نظامی می بینند، می تواند در توسعه مهارت های شخصیتی آنها مفید باشد. متدهایی که در این راه باید استفاده شوند مسائلی هستند که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند.

 

دیگر تحقیقات انجام شده:

تالیفات بنجامین فرانکلین

بنجامین فرانکلین در اثرش با عنوان "معنویات شطرنج" (1779) اظهار می کند: بازی شطرنج صرفا یک سرگرمی نیست. بسیاری از توانایی های با ارزش ذهن که در طول زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرد باید از طریق این بازی بدست بیاید یا تقویت گردد. فرانکلین به سه فایده شطرنج اشاره می کند: دوراندیشی، احتیاط و توجه.


بنجامین فرانکلین (سمت چپ) راجع به شطرنج گفته است:
«این بازی به من احتیاط، ابتکار و قدرت آموخت و ثابت کرد که هیچ گاه نباید ناامید شد»
راجع به بنجامین فرانکلین        میز شطرنج معروف فرانکلین

دوراندیشی که به آینده مربوط می شود در واقع توجه به سلسله اتفاقاتی است که بعد از انجام یک حرکت در بازی، برای یک بازیکن پیش می آید."اگر من این مهره را حرکت بدهم ،برتری موقعیت جدیدم چه خواهد بود؟ حریفم در مقابل این حرکت چه کاری برای ضربه زدن به من انجام خواهد داد؟چه حرکات دیگری در پشتیبانی از این حرکتم و برای دفاع از خود در مقابل حملات حریف باید انجام دهم؟

احتیاط، که به بررسی کردن کل صفحه شطرنج و حرکات، ارتباط بین مهره های مختلف در موقعیت های متفاوت، خطراتی که در آن موقعیت ها می توانند تهدید کننده باشند، اینکه چگونه مهره ها می توانند یکدیگر را کمک کنند، اگر حریف این حرکت یا حرکتی دیگر را انجام دهد چه پیش خواهد آمد و این که چگونه می توان با این مهره یا دیگری به حریف حمله کرد، می پردازد.

توجه و دقت، یعنی حرکات خود را خیلی با عجله انجام ندهیم. در زندگی عادی و مخصوصا در جنگ هم اگر حرکات خود را با شتاب زدگی و بی احتیاط انجام دهیم نباید از دشمن انتظار داشته باشیم تا ملاحظه این حرکات ما را بکند بلکه باید خودمان تاوان این شتاب زدگی را پس بدهیم.

دیدگاه فرانکلین در بازی بر روی شجاعت و پیروزی استوار است: بازی پر از وقایع مختلف است، فرصتهایی که در آن وجود دارد می تواند باعث ایجاد فراز و نشیب های مختلفی گردد و یک نفر نیز ممکن است پس از تفکر راهی برای نجات خود از یک مشکل دشوار پیدا نماید و تشویق شود تا رقابت را تا پایان ادامه دهد به این امید که یا با مهارت های خودش بازی را ببرد یا در اثر سهل انگاری حریف.

در آخر هم فرانکلین به نکاتی که ما می توانیم از شطرنج بیاموزیم اشاره می کند: و در آخر ما از شطرنج می آموزیم که با مشاهده یک وضعیت بد در زندگی شجاعت خود را از دست ندهیم و امید یک تغییر دلخواه را داشته باشیم تا بتوانیم با تکیه بر آن به جستجو میان منابعی که برای موفقیت در اختیار داریم بپردازیم.


سایر مطالعات

در این بخش یک بررسی کلی بر روی کاربرد و تاثیرات شطرنج با توجه به مطالعات دکتر Robert Fergusonانجام می دهیم. در ادامه بخش هایی از آثار وی را نقل می کنیم:

تحقیقات انجام گرفته توسط دکتر Albert Frankدر سال 1974 بر روی 92 شطرنج باز در رده سنی 16-18 سال نشان از توانایی های ریاضیاتی و مدیریتی قوی در آنها نسبت به افراد غیر شطرنج باز داشت. نکته قابل توجه این بود که این تحقیقات مستقل از سطح توانایی این بازیکنان در شطرنج صورت گرفته بود.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط دکتر Yee Wangدر چین در میان دانشجویان شطرنج باز پیشرفت 15درصدی در زمینه علوم و ریاضیات دیده می شد.

در کنار این دو مثال فرگوسن نتایجی از تحقیقات مشابه در بلژیک، ونزوئلا، پنسیلوانیا،تگزاس و نیوجرسی ارائه می دهد. در نیوجرسی افزایش تعداد افرادی که تمایل به یادگیری شطرنج پیدا کرده بودن قابل ملاحظه بود که یکی از نتایج جالب این تحقیقات بود.

در چهلمین کنگره جهانی شطرنج در سال 1969 دکتر Hans Klausرئیس دانشکده فلسفه دانشگاه برلین نظر خود را در مورد تحصیلات در زمینه شطرنج این گونه بیان کرد: شطرنج به هر انسانی کمک می کند تا مهارتهای فکر کردن را استادانه بیاموزد.

همه افراد ترجیح می دهند تا مسئله ای را در حین بازی کردن بیاموزند به جای اینکه آن را به صورت رسمی بیاموزند.

در این جا جالب است که به عناوین برخی مقالات در مورد فواید شطرنج در تحصیلات که در کلکسیون کانادایی ها آمده است اشاره کنیم: شطرنج در تحقیقات و تحصیلات، شطرنج کارآیی تحصیلات دانشگاهی را افزایش می دهد، اهمیت شطرنج در کلاس، توسعه تفکر بحرانی و خلاق از طریق شطرنج، توسعه قدرت حافظه و استدلال، شطرنج و استعداد، نقش شطرنج در تحصیلات مدرن، شطرنج به عنوان ابزار اساسی آموزش.

و یک جمله جالب از قهرمان سابق شطرنج امانوئل لاسکر: "یک دانشجو با تفکر مناسب در طی چند ساعت درس خواندن می تواند چیزهای زیادی بیاموزد که با سال ها سعی و خطا یه صورت نا آموخته نمی تواند آنها را بیاموزد."


متدهای تحقیق و جهات دیگر تحقیقات:

در طی دوران آماده سازی این مقاله ما استفاده کمی از مقالات و مجلات چاپی یا کتاب ها کردیم. تحقیق ما عمدتاً از روی اینترنت انجام گرفت. برای انجام تحقیق دقیق تر با کمک ماشین جستجوی گوگل سعی کردیم کلمات و عبارات مرتبط را برای تحقیق انتخاب کنیم که برخی از آنها عبارتند از:

"تحصیلات شطرنج"، " تحصیلات نظامی شطرنج"، "شطرنج آموزش نظامی"، "شطرنج جنگ"، "شطرنج  بازی جنگی"، "شطرنج  نظامی"

ممکن است که کلمات بهتری برای جستجو هم وجود داشته باشند که با استفاده از آن ها منابع بیشتری به دست بیاید. همچنین بسیار جالب خواهد بود اگر بتوان نمونه هایی از آموزشهای مربوط به شطرنج را در موسسات آموزش نظامی پیدا کرد. یکی از ابعا دیگر تحقیق می تواند یافتن صفحات سایت دانشگاههایی باشد که دروس مربوط به شطرنج را ارائه می نمایند. (به طور مثال دانشگاه تگزاس در دالاس). همچنین مطالعه سایت فدراسیون جهانی شطرنج به خصوص قسمت هایی از آن که به تحصیلات در زمینه شطرنج اختصاص دارد، می تواند مفید می باشد.
ا

خلاصه و پیشنهادات

در این مقاله تلاش کردیم تا به ارتباطی که به طور حتم میان شطرنج و هدایت جنگ وجود دارد بپردازیم و نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده را نیز بیان کردیم. همچنین نقش شطرنج در ارتقا سطح مهارت ها و شخصیت را مطرح نمودیم. در زیر پیشنهادات ما برای زمینه هایی که در آنها تحقیقات بیشترمی تواند انجام گیرد، آمده است:

-  تحقیقات بیشتر در مورد موضوع همین مقاله یعنی ارتباط میان شطرنج و هدایت جنگ در مطالعات انجام شده توسط محققان مجارستانی و دیگر کشورها

-  چگونه پایگاه دانش مربوط به بازی های شطرنج می تواند در آموزش افسران نظامی استفاده گردد، در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس

-  آیا برنامه های کامپیوتری امروزه که در سطح استاد بزرگهای شطرنج نوشته شده اند می توانند به گونه ای به کار برده شوند که الگوریتمی جهت آموزش و هدایت جنگ به کمک کامپیوترها ارائه نمایند؟

-  کاربرد شطرنج در توسعه سطح مهارت ها، شخصیت و قدرت تصمیم گیری چگونه می تواند در آموزش افسران نظامی هم به کار برده شود، در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس

-  شطرنج باید چگونه و با چه محتوایی در سایر دانشگاه های مجارستان به غیر از دانشگاه Zrinyi Miklosهم تدریس شود؟

-  به کار بردن امکانات رقابتی EUبا هدف نوشتن کتاب های درسی، آماده ساختن مواد مطالعاتی و ایجاد آزمایشگاه های تحقیقاتی و آموزشی

-  معرفی کردن یک واحد درسی با عنوان: شطرنج، هدایت جنگ و توسعه مهارت ها

-  استفاده از مقالات و مجلات جهانی و کنفرانس های بین المللی در جهت دستیابی به اهداف تحقیقاتی که در بالا ذکر شد.

-  جذب دانشجویان دکترا و آغاز کردن عناوین تحقیقاتی برای PHD

نقل از سایت اچمز

نظرات

نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر

حامیان


قهرمانان
  • استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    کسب عنوان برترین بازیکن جوان آسیا از سوی فدراسیون شطرنج آسیا (2016)
    شرکت در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی کشور وراه یابی به فینال مسابقات در سال 1396
    نایب قهرمانی لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم ذوب آهن وکسب مقام اول (میز1) در سال 1395
    کسب اخرین نورم استاد بزرگی در مسابقات المپیادجهانی به همراه تیم ملی بزرگسالان
    کسب مقام سوم قهرمانی جهان در رده سنی زیر 18 سال -2016
    کسب مدال طلای تیمی قهرمانی جهان در المپیاد زیر 16 سال 2015 - مغولستان
    کسب عنوان قهرمانی اسیا در رده سنی زیر 16 سال - 2015(کره جنوبی)
    کسب مقام دوم مشترک اوپن گرجستان 2015
    کسب اولین نورم استادبزرگی در تیرماه 94 (بلغارستان)
    کسب عنوان استادی بین المللی در فروردین 94(تایلند)
    کسب عنوان سومی تیمی مسابقات المپیاد جهانی 2014 مجارستان
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 16 سال -2014- هند
    کسب مدال تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2014
    کسب مدال برنز تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2013
    مقام دومی قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 14 سال - ایران 2013
    مقام دوم تيمي و كسب مدال نقره ميز 5 در المپياد جهاني زير 16 سال (تركيه - 2012)
    مقام اول تیمی مسابقات قونیه - ترکیه 2012
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 14 سال سريلانكا و کسب مدال تیمی زیر 14 سال
    کسب مدال نقره تیمی سریع زیر 14 سال سریلانکا 2012
    مقام چهارم (مشترک با سوم ) جهان زیر 12 سال برزیل 2011
    قهرمان اسيا زير 12 سال فیلیپین 2011
    مقام ششم جهان زیر 12 سال 2010 یونان
    مقام هفتم جهان زیر 10 سال ترکیه 2009
    قهرمان اسيا زیر 10 سال 2009 هند و همچنین طلای تیمی زیر 10 سال
    مقام اول كشور در رده سني زير 12 سال
    مقام چهارم مسابقات زیر 14 سال قهرمانی جهان 2011
    قهرمان کشوردر سال 90-1389
    کسب مدال طلای asean ویتنام 2009 و اخذ عنوان استادی فیده
    کسب مدال تیمی زیر 10 سال - ویتنام 2008

  • استاد بین المللی نیما جوانبخت
    استاد بین المللی نیما جوانبخت
    کسب مقام سوم اسیا در رده سنی زیر 20 سال - 2015 قرقیزستان
    کسب مقام قهرمانی کشور در رده سنی زیر 20 سال - 1394
    کسب مقام دومی مسابقات سریع و چهارمی متعارف قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 18 سال -ایران 2013
    كسب مقام دوم تيمي در مسابقات المپياد جهاني زير 16 سال (استانبول 2012)
    مقام چهارم زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام اول اسيا در مسابقات سريع و بليتس زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام ششم مسابقات قهرمانی جهان در رده سنی زیر 16 سال 2011
    قهرمان جشنواره سراسری کشور در سال 90
    مدال نقره زیر 16 سال اسیا فیلیپین 2011
    نفر سوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال
    مدال برنز تیمی المپیاد جهانی2011 - مدال طلای انفرادی المپیاد جهانی 2011
    مدال طلای تیمی مسابقات ازاد ترکیه 2011

  • هستی خسروی
    هستی خسروی
    مقام دوم رده سنی زیر 10 سال1396
    کسب عنوان سومی قهرمانی جهان در رده سنی زیر 8 سال -216
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان رده سنی زیر 6 سال جشنواره کشور - 1392

  • محمدصادق نادری
    محمدصادق نادری
    قهرمان مسابقات اماتوزی اسیا- اصفهان 2016
    نایب قهرمان رده سنی زیر 14 سال پسران - 1394

  • محسن ترکان
    محسن ترکان
    نایب قهرمان مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • امیرحسین بادکوبی
    امیرحسین بادکوبی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 14 سال کشور در سال 1391
    كسب مقام اول اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان -1391)
    نایب قهرمان مسابقات زیر 20 سال کشور در سال 1391
    مقام سوم در رده سنی زیر 12 سال در سال 90-1389

  • علیرضا آقائی
    علیرضا آقائی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 18 سال کشور در سال 1391
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا(سريلانكا2012)
    نفر دوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال در سال 90-1389
    تکرار مقام دوم رده سنی زیر 16 سال کشور - سال 91-1390

  • فراز قلعه دار
    فراز قلعه دار
    نايب قهرمان اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان - 1391)
    قهرمان کشور در سال 1390 (رده سنی زیر 20سال)

  • استاد فیده بانوان پرنیان عباسی
    استاد فیده بانوان پرنیان عباسی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 12 سال کشور در سال 1391
    کسب مقام اول مشترک و عنوان استادي فيده مسابقات اسه ان در مسابقات اسه ان 2012
    مقام دوم قهرمانی کشور در رده زیر 10سال- سال 90-1389

  • رامیلا واگوهیان
    رامیلا واگوهیان
    مقام سوم زیر 18 سال 1396
    کسب مقام سوم بازیهای سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 15 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال - 1393
    مقام سوم قهرمانی کشور - رده سنی زیر 14 سال - 1392
    مقام دوم زیر 8سال کشور در سال 1388

  • اشکان ازلی
    اشکان ازلی
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 16 سال(1392) و راهیابی به مسابقات قهرمانی اسیا(2014)
  • آنوشا مهدیان
    آنوشا مهدیان
    مقام اول رده سنی زیر 16 سال 1396
    مقام دوم مسابقات سریع آسیا رده سنی زیر 20 سال 1396
    مقام دوم کشور مرحله اول ودوم رده سنی زیر 14 سال 1395
    مقام دوم مرحله اول کشور رده سنی زیر 20سال 1395
    مقام سوم رده سنی زیر 14 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 12 سال - 1393
    مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر ١٢سال _ 1392

  • طناز ازلی
    طناز ازلی
    مقام دوم مسابقات آسیایی رده سنی زیر 16 سال 2017
    مقام سوم سریع قهرمانی آسیا رده سنی زیر 16 سال 2017
    قهرمان کشور دررده سنی زیر16سال دختران 1395
    نایب قهرمان رده سنی زیر 15 سال دختران مدارس اسیا و کسب عنوان wcm - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 14 سال - 1393

  • فاطمه مشهدی
    فاطمه مشهدی
    مقام سوم رده سنی زیر 10 سال 1396
    کسب عنوان دومی مسابقات سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 9 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در جشنواره کشوری رده سنی زیر 6 سال - تهران - 1392

  • کیارش نجفی
    کیارش نجفی
    1390- مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا2011
    قهرمان استات اصفهان در رده سنی زیر 16 سال - 1394

  • خشایار رجبی یزدی
    خشایار رجبی یزدی
    مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا - 2011
  • امید کریمی
    امید کریمی
    دارنده مدال برنز قهرمانی کشور کم بینایان و نابینایان - 1395 رامسر
  • عسل کاظم زاده
    عسل کاظم زاده
    کسب عنوان بهترین بازیکن ریتینگ دار زیر 1900 بانوان اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    قهرمان استان در رده سنی زیر 12 سال - 1393
    راهیابی به فینال قهرمانی کشور بانوان (انتخابی تیم ملی بزرگسالان)1393
    قهرمان استان در رده سني زير 10 سال دختران -1391
    قهرمان استان در رده سنی زیر 20 سال دختران - سال 1390
    مقام هفتم رده سنی زیر 10 سال کشور - سال 91-1390
    مقام چهارم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر 8 سال 90-1389

  • آیدا عباسی
    آیدا عباسی
    نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390 و قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران
    نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390
    قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران

  • آرش جعفری قورتانی
    آرش جعفری قورتانی
    قهرمان زیر 8 سال پسران(شهرستان اصفهان) - 1397
  • محمدپارسا نطنزیان
    محمدپارسا نطنزیان
    قهرمان زیر 10 سال پسران(شهرستان اصفهان) - 1397
  • مبین افضل
    مبین افضل
    قهرمان زیر 12 سال پسران(شهرستان اصفهان) - 1397
  • علی اسدی اجگردی
    علی اسدی اجگردی
    قهرمان زیر 14 سال پسران(شهرستان اصفهان) - 1397
  • کامیار خسروی
    کامیار خسروی
    قهرمان زیر 16 سال پسران(شهرستان اصفهان) - 1397
  • مائده یوسفیان
    مائده یوسفیان
    مقام سوم زیر 8سال جام اینده سازان کشور -اردیبهشت 1397
  • هیات شطرنج شهرستان اصفهان
    هیات شطرنج شهرستان اصفهان
    قهرمان لیگ شهرستانهای تابعه استان اصفهان-1397