لاس پالماس 1996: "گری کاسپاروف" در تب و تاب انجام حرکت 20 در بازی با "ویشی آناند" بود.او محاسبه کرد و دیگر باره محاسبه کرد اما نتوانست حرکت اغواگرانه پیاده را انجام دهد.درست پس از پایان بازی از یکی از دستیارانش شنید که تنها یک حرکت برنده می توانست وضعیت تساوی را به سوی پیروزی رهنمون سازد.نکته ای برای او روشن شد: تنها یک اشاره می تواند در سطح اول شطرنج جهان سرنوشت یک بازی را تعیین کند.
تقلب در شطرنج
به قلم: فردریک فریدل
این نوشتار وام گرفته از کتاب "پیشرفت در نرم افزار شطرنجی ۹" به قلم پروفسور "اچ،جی،ون درهریک" استاد دانشگاه "مستریخت" و "بی،مونین" و دانشگاه "پدربوم" می باشداین کتاب توسط انتشارات دانشگاه "مستریخت" در سال ۲۰۰۱ (نوشته و ارائه شده در سال ۲۰۰) به زیور طبع آراسته شده است.این مقاله در سال 200 توسط نویسنده آن نوشته و ارائه شده است.
چکیده مطلب
امروزه همه بازیکنان شطرنج از رایانه در بازی شطرنج استفاده می بردند.این استفاده به عنوان پیشرفتی عظیم و اما مسئله ساز برای بازی شطرنج شده است.
این نوشتار فهرستی از اشکال مختلف تقلب در تاریخ شطرنج و از جمله اتفاقاتی را که در بازیهای عملی اتفاق افتاده است را بیان و رایجترین نوع تقلب در تاریخ شطرنج را عنوان می کند و در پایان موارد تقلب در سطح بالای شطرنج را مورد توجه قرار می دهد.این موارد چگونه بوجود می آیند و چگونه می توان از وقوع آنها در این سطح جلوگیری کرد؟ تا به اکنون راه حل روشنی پیدا نشده است و مسائل تقلب به عنوان یک مسئله جدی باقی است و در آینده ای نزدیک به عنوان یک معضل مهم در دنیای شطرنج قابل ملاحظه خواهد بود.
بخش چهارم: ممد گیری از رایانه در سطح اول شطرنج جهان
اساساً رایانه می تواند نقش تعیین کننده ای در سطح اول شطرنج ایفا کند.این نکته برای من در ابر مسابقات استاد بزرگی در لاس پالماس 1996 اثبات شد.در دور چهارم این مسابقات "گری کاسپاروف" یک بازی حمله ای خیلی خوب را در برابر "ویشی آناند" نفر دوم شطرنج وقت جهان به اجرا گذاشت.من آن بازی را با استفاده از نرم افزار "فریتز" در اتاق رسانه ها با برخی اساتید بزرگ پیگیری می کردم.بازی چنین دنبال شد:
Kasparov,Garry (2785) - Anand,Viswanathan (2735) [B92]
Las Palmas (4), 12.12.1996
1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 a6 6.Be2 e5 7.Nb3 Be7 8.0-0 0-0 9.Kh1 b5 10.a4 Bb7 11.Nd5 bxa4 12.Rxa4 Bc6 13.Ra3 Nxe4 14.Na5 Nf6 15.Nxc6 Nxc6 16.Bc4 Nd4 17.Rh3 g6 18.Qd2 Nf5 19.Nxf6+ Bxf6
{We startedanalysing the position with Fritz, and soon we had the following lines (here enhanced with analysis provided by Kramnik and others for ChessBase Magazine vol. 57.}
20. Bd5
(20. g4! 1 Qc8 (20... Nh4 21. g5! 18) (20... d5!? 5 21. gxf5 dxc4 22. Qh6 Qd5+ 23. f3 Rfd8! 13)21. Bd5! 1 (21. Rc3 Qb7+ 22. Bd5 Qb5) 21...Nh4 22. Rg1!! 3 (22. Bxa8 {Dolmatov} Qxa8+ 23. f3 e4) 22... g5 23. Rxh4 gxh4 24. g5 Bg7 25. g6! 1 hxg6
a) 25... Qf5 26. gxf7+ Kh8 27. Bxa8 Rxa8 (27... e4 28. Qf4 Qxf4 29. Bxf4 Rxa8 30. Bxd6 h6 31. Rxg7 Kxg7 32. f8=Q+ Rxf8 33. Bxf8+ Kxf8 34. Kg2 Kf7 35. Kh3 {wins}) 28. Qd5 Rf8 29. Bh6! 1 {and Black has no defense. This final point, found by Fritz, is especially important and clinches the line.})
b) 25... Ra7 26. gxh7+ Kh8 (26... Kxh7 27. Qg5+-) 27. Rxg7 Kxg7 28. Qh6+ Kh8 29. Qf6+ Kxh7 30. Be4+ Kg8 31. Qg5+ Kh8 32. Qh6+ Kg8 33. Qh7#)
26. Rxg6 Qh3 27. Rg1! 1 Kh8 (27... e4 28. Bxe4 f5 29. Bd5+ Kh8 30. Rxg7 Kxg7 31. Qh6#) 28. Qg5)
20... h5 21. Bxa8 Qxa8 22. Ra3 Rc8 23. c3 Qb7 24. Qd3 Rc6 25. Rd1 d5 26. Ra5 d4 27. cxd4 exd4 28. b4 Nh4 29. f3 Qxb4 30. Rxa6 Rxa6 31. Qxa6 Bg7 32. Qd3 Nf5 33. Bf4 Qb2 34. g3 Kh7 35. Rd2 Qb7 36. Qe4 Qb5 37. Qd3 Qb7 38. Qe4 Qb5 39. Kg1 Qa5 40. Qd3 Ne7 41. Rd1 Nd5 42. Bd2 Qa7 43. Re1 Qd7 44. Kg2 Qa7 45. Kg1 Qa2 46. Re2 Qa1+ 47. Re1 Qa4 48. Rc1 Nc3 49. g4 Qa5 50. Re1 Qc5 51. h3 Bf6 52. f4 h4 53. Qf3 Qb5 54. g5 Bg7 55. Re7 Qb1+ 56. Qf1 Qf5 57. Qe1 Qxh3 58. Rxf7 Qg4+ 59. Kh2 h3 60. Qf1 Ne4 61. Be1 d3 62. Qxh3+ Qxh3+ 63. Kxh3 d2 1/2-1/2
دریافت بازی
در این وضعیت "گری کاسپاروف" در تفکری عمیق فرو رفت."یان تیمان" در مورد اینکه چرا سفید نمی تواند حرکت نیرومند 20.g4 را بازی کند به گمانه زنی می پرداخت."یوری دوخویان" دستیار دوم "کاسپاروف" فوراً تصدیق کرد که: "این همان چیزی است که "کاسپاروف" در جستجوی آن است"."یوری" اعتقاد داشت که "کاسپاروف" بهتر از هر کس دیگر در جهان فکر می کند.
"یوری دوخویان" در حال تحلیل شاخه حرکت 20.g4 با برنامه "فریتز" درست در هنگام انجام بازی است.در آنسو "کاسپاروف" و "آناند" در حال تحلیل بازی پس از 6 ساعت نبرد طاقت فرسا می باشند.
در ادامه سفید حرکت 20.Bd5 را بازی کرد این جدال 6 ساعت به طول انجامید."آناند" با سرسختی هر چه تمامتر به دفاع پرداخت و در پایان در ساعت 10 شب "کاسپاروف" مایوسانه تساوی را پذیرفت.
هنگامی که او میز مسابقه را ترک کرد به طرف من آمد و در حالی که نگرانی از چهره اش می بارید رو به من گفت: "فرد" من نمی تونم این بازی رو ببرم.اینطور نیست؟" من شوکه شدم.قهرمانی جهان بهترین شطرنجباز همه ادوار از یک آماتور شطرنج در حالی که خود 6 ساعت بر روی بازی احاطه داشته مشاوره می خواست!
به طور طبیعی "کاسپاروف" من را خطاب قرار نداده بود بلکه او "فریتز" را مورد خطاب قرار داده بود.او می دانست که من بازی را با کمک رایانه دنبال کرده بودم."بله "گری" تو یک طرح برنده با حرکت20.g4! داشتی".با این پاسخ من، "کاسپاروف" در آشفتگی عمیقی فرو رفت و گفت:"من این حرکت را بررسی کردم اما کارا نبود چگونه این حرکت برنده است؟ به من نشان بده".کاسپاروف و آناند در حالی که مو بر تنشان سیخ شده بود به شاخه تحلیلی من گوش دادند.تمامی این صحنه ها ضبط شده و در مجله اینترنتی شماره 56 پایگاه شطرنج در فوریه 1997 منتشر شده است.
کاسپاروف و آناند حقیقت را در مورد حرکت برنده 20.g4 از زبان یوری دوخویان می شنوند.
روز بعد "کاسپاروف" مصاحبه ای با نشریه "اشپیگل" داشت.او در این مصاحبه در مورد شطرنج پیشرفته صحبت کرد.او همچنین ایده ای را مطرح ساخت که بر اساس آن می توان از رایانه در حین یک بازی شطرنج استمدد طلبید.او برای شرح ایده خود به بازی روز قبل خود با "آناند" اشاره کرد.این آنچه است که او گفت: "بازی دیروز باعث شد تا دریچه ای را در مورد بحث شطرنج پیشرفته بر روی ما باز کند.اگر من دیروز یک رایانه دراختیار داشتم می توانستم شاخه برنده 20.g4 را در ظرف 5 دقیقه بررسی کنم.شاید کمتر از این. اگر من شاخه 20.g4 را بازی کرده بودم، نیازی به بررسی سایر شاخه ها نداشتم.من می دانم که به کجا می روم.رایانه به من جرات انجام حرکاتی نظیر این را می دهد.آیا می توانید با این شیوه کیفیت بازیها را تصور کنید،به چه وضعیت درخشانی دست خواهیم یافت؟"
مدتی پس از این اظهار نظرها دو مسابقه در شطرنج پیشرفته در لئون اسپانیا به برگزارشد.در بازی اول "کاسپاروف" قهرمان جهان نتوانست "وسلین توپالف" برا شکست دهد و استاد بزرگ بلغاری توانست با سود بردن از کمکهای "فریتز" به دفاع در برابر قهرمان جهان بپردازد.این رویارویی با نتیجه 3-3 مساوی شد.اما در یک رودررویی دیگر "کاسپاروف" توانست "وسلین توپالف" را با نتیجه 5-1 در حالی که از رایانه سود نمی برد در هم بکوبد.در همین سال در یک مسابقه "کارپوف" در مقابل "آناند" قرار گرفت.هر دو بازیکن از ChessBase 7.0 و موتور شطرنجی Hiarcs 7.32 سود می بردند."کارپوف" در استفاده از رایانه کاملاً بی تجربه بود اما در عوض "آناند" یک کاربر حرفه ای در ChessBase 7.0 بود. ما شاهد جدال انسان به اضافه رایانه در برابر انسان دیگر بودیم."کارپوف" شانسی نداشت و با نتیجه 5-1 مغلوب شد.من پس از رویاویی اعتقاد یافتم که بازیکنی همانند "آناند" هنگامی که با رایانه مجهز شود می تواند در تحلیل شاخه های حیاتی ، عملکردی بالای 3000 را رقم بزند و این موضوعی شد برای مقاله دیگر.
ضمیمه
ما در گذشته ای نه چندان دور در مورد یک بازی که در ضیافت شامی در مسابقات کلاسیک لندن انجام شده بود گزارشی را منتشر کرده بودیم.در طول شام در سیمپسون" در "استراند" مسابقه سنتی سیمولتانه با حضور بازیکنان شرکت کننده در مسابقات کلاسیک لندن در برابر میهانان برگزار شد.در بیشتر میزها یک یا چند بازیکن قدرتمند شطرنج حضور داشتند.در یکی از میزها افراد مهمی حضور داشتند."رچل ریوس" که زمانی قهرمان زیر 14 سال دختزان بریتانیا بوده است،پروفسور "وینایاک دراوید" که استاد رشته نانوتکولوژی در دانشگاه شیکاگو می باشد، سرکنسول سفارت هند "راجش پراساد" ، "جو جانسون" برادر "بوریس" و "فردریک فریدل" مدیر عامل پایگاه شطرنج از جمله حضار در این میز بودند.ناظر این بازی "گری کاسپاروف" بود و یک بازی بین آنها و اساتید کلاسیک لندن انجام شد با این توضیح که افرادی که حرکت را انجام می دهند نامشان به صورت مخفف در جلوی حرکت انجام شده توسط آنها آورده شده است.به طور مثال: دی.اچ= دیوید هاول،ال.ام=لوک مک شین،ام.کا=مگموس کارلسن و سایر اسامی.
دریافت بازی
پس از اینکه استادان بازی را به حضار میز باختند برخی از اساتید بزرگ عنوان کردند که "کاسپاروف" به حریفان در کسب این پیروزی کمک کرده است."کاسپاروف" این اتهام را به شدت رد کرد اما گفت:"قبل از انجام قربانی سرنوشت ساز من تنها گفتم اوه". در این لحظه "فرد" فوراً از جایش بلند شد و شروع به تحلیل وضعیت با "راچل" کرد و در پایان با همکاری هم قربانی را در کمتر از یک دقیقه به نمایش گذاشتند.در این لحظه "کاسپاروف" به مسابقات لاس پالماس 1996 و بازیش مقابل "آناند" اشاره کرد و با عنوان این حقیقت که در آن زمان یک اشاره کوچک می توانست بر سرنوشت بازی تاثیر بگذارد، گفت: " اگر "فرد" در آن لحظه یک سیگنال به من داده بود من بدون معطلی حرکت برنده 20.g4 را انجام می دادم.درست است یک اشاره کوچک در یک بازی می تواند نتیجه یک بازی را تغییر دهد".
بخش پنجم و پایانی این سری مقاله در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.
مرتبط:
منبع: پایگاه شطرنج
برگردان: غلامرضا خواجویی نزاد(شطرنجیان)
نقل از سایت شطرنجیان (انتقال از سایت رخ)